Makin banyak kita belajar, makin insaflah kita betapa sedikitnya
yang kita ketahui. – Kong Fu Tsu.
Tugasan yang kedua mengumpul bahan daripada internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran berbahasa.
- Kemahiran bahasa merupakan empat kemahiran asas yang perlu dikuasai oleh setiap murid dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa. Kemahiran berbahasa terdiri daripada kemahiran mendengar dan bertutur, membaca dan kemahiran menulis. Kemahiran-kemahiran ini membantu dalam penguasaan untuk memperoleh kemahiran berbahasa yang baik
KSSR BAHASA MELAYU TAHUN 1:
STANDARD KANDUNGAN DAN STANDARD PEMBELAJARAN KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Objektif Kemahiran Mendengar dan Bertutur
Objektif Kemahiran Mendengar dan Bertutur adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:
i. mendengar, mengecam, mengajuk dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan betul;
ii. mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa dengan betul;
iii. mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat;
iv. mendengar, memahami dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat;
v. mendengar, memahami dan memberikan respons secara lisan atau gerak laku berdasarkan arahan, pesanan dan pertanyaan dengan betul;
vi. bertutur dan berbual serta menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi diksi, kata panggilan, kata ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila;
vii. bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan semula perkara yang didengar menggunakan ayat tunggal dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul; dan
viii. berbicara untuk menyampaikan maklumat tantang sesuatu perkara dengan tepat dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
Objektif Kemahiran Mendengar dan Bertutur
Objektif Kemahiran Mendengar dan Bertutur adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:
i. mendengar, mengecam, mengajuk dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan betul;
ii. mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa dengan betul;
iii. mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat;
iv. mendengar, memahami dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat;
v. mendengar, memahami dan memberikan respons secara lisan atau gerak laku berdasarkan arahan, pesanan dan pertanyaan dengan betul;
vi. bertutur dan berbual serta menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi diksi, kata panggilan, kata ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila;
vii. bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan semula perkara yang didengar menggunakan ayat tunggal dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul; dan
viii. berbicara untuk menyampaikan maklumat tantang sesuatu perkara dengan tepat dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
STANDARD KANDUNGAN DAN STANDARD PEMBELAJARAN KEMAHIRAN MEMBACA
Objektif Kemahiran Membaca
Objektif Kemahiran Membaca adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:
i. membaca pelbagai perkataan, frasa, dan ayat secara mekanis dengan sebutan dan intonasi yang betul;
ii. membaca dan memahami perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul;
iii. membaca ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul;
iv. membaca dengan sebutan, intonasi dan jeda mengikut tanda baca dengan betul;
v. membaca dan memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan untuk mengenal pasti idea utama dan membuat klasifikasi dengan betul;
vi. membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul dan memindahkan kepada bentuk bukan grafik; dan
vii. membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata dan menambah pengetahuan.
Objektif Kemahiran Membaca
Objektif Kemahiran Membaca adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:
i. membaca pelbagai perkataan, frasa, dan ayat secara mekanis dengan sebutan dan intonasi yang betul;
ii. membaca dan memahami perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul;
iii. membaca ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul;
iv. membaca dengan sebutan, intonasi dan jeda mengikut tanda baca dengan betul;
v. membaca dan memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan untuk mengenal pasti idea utama dan membuat klasifikasi dengan betul;
vi. membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul dan memindahkan kepada bentuk bukan grafik; dan
vii. membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata dan menambah pengetahuan.
STANDARD KANDUNGAN DAN STANDARD PEMBELAJARAN KEMAHIRAN MENULIS
Objektif Kemahiran Menulis
Objektif Kemahiran Menulis adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:
i. melakukan aktiviti pramenulis dengan betul;
ii. menulis secara mekanis bentuk huruf dan perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas;
iii. menulis perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul;
iv. menulis secara mekanis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas;
v. membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul;
vi. menulis imlak perkataan dan frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan ejaan yang tepat;
vii. mencatat maklumat daripada pelbagai sumber dengan betul untuk diklasifikasikan;
viii. menulis untuk menyampaikan maklumat yang tepat menggunakan bahasa yang santun;
ix. menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul; dan
x. mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan.
Objektif Kemahiran Menulis
Objektif Kemahiran Menulis adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:
i. melakukan aktiviti pramenulis dengan betul;
ii. menulis secara mekanis bentuk huruf dan perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas;
iii. menulis perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul;
iv. menulis secara mekanis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas;
v. membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul;
vi. menulis imlak perkataan dan frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan ejaan yang tepat;
vii. mencatat maklumat daripada pelbagai sumber dengan betul untuk diklasifikasikan;
viii. menulis untuk menyampaikan maklumat yang tepat menggunakan bahasa yang santun;
ix. menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul; dan
x. mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan.
BAHAN BANTU BERDASARKAN KEMAHIRAN BERBAHASA:
Bahan pengajaran dan pembelajaran
Kemahiran Menulis Tahun 1
Bahan pengajaran dan pembelajaran
Kemahiran mendengar dan bertutur tahun 1
Bahan
pengajaran dan pembelajaran
Kemahiran membaca (Tahun 1)
Objektif
|
1.
Membaca
pelbagai perkataan, frasa, dan ayat secara mekanis dengan sebutan dan intonasi yang betul;
|
|
Tajuk bahan 1
|
kad petikan pendek
|
|
Kesesuaian bahan
dengan kemahiran
|
Pemilihan in
bersesuaian dengan tahap murid tahun 1 yang mula diperkenalkan dengan
beberapa petikan perkataan yang mudah dan senang untuk dikuasai
|
|
Contoh :
Keluarga Saya
|
|
|
Tajuk bahan 2
|
Kad
perkataan
|
|
Kesesuaian bahan
dengan kemahiran
|
Bahan
ini sesuai digunakan untuk melatih murid menguasi perkataan yang mengandungi
suku kata kvkvkv
|
|
Contoh
|
Objektif
|
2. Membaca dan
memahami perkataan dan frasa yang mengandung perkataan dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul.
|
Tajuk bahan 1
|
Kad perkataan dan gambar
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Pemilihan kad perkataan yang ada
gambar memudahkan murid untuk menguasai isi pembelajaran yang disampaikan.
|
Contoh :
|
|
Tajuk 2
|
Gambar dan petikan
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Pemilihan bahan yang ada gambar
memberi rangsangan kepada murid untuk menguasai kemahiran.
|
Contoh
|
Objektif
|
3. Membaca ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul;
|
Tajuk bahan 1
|
Isi tempat kosong (petikan teks)
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Pemilihan bahan ini dapat membantu
murid membaca dengan baik dan memahami apa yang diajar dengan membaca dan
mengisi tempat kosong berdasarkan gambar.
|
Contoh
|
|
Tajuk bahan 2
|
Petikan
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Pemilihan petikan ini adalah untuk
memperkenalkan kepada murid-murid tentang ayat tunggal.
|
Contoh
|
Objektif
|
4. Membaca dengan sebutan, intonasi dan jeda mengikut tanda baca
dengan betul
|
Tajuk Bahan 1
|
Mari Berlakon(sama-sama hebat)
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid akan dapat membaca dialog dengan cara berlakon. Melalui lakonan murid akan dapat membaca
dengan sebutan, intonasi dan jeda mengikut tanda baca yang betul.
|
Contoh
|
Mawar : Matahari, lihatlah badanku yang merah. Taman ini tidak akan cantik tanpa aku.
Matahari : Jangan terlalu angkuh, Mawar. Aku hebat seperti kamu juga. Badan aku cantik juga.
Mawar : Badan kamu memang cantik, Matahari. Kamu tidak boleh melawan bauku yang harum.
Matahrari : Cuba kamu lihat badanku yang besar dan kelopakku yang
kuning ini. Aku kelihatan
amat berseri di taman ini.
Kupu-kupu : Mawar, Matahari, jangan bergaduh. Kamu berdua memang cantik. Taman ini telah menang dalam pertandingan
taman tercantik kerana kamu berdua.
|
Tajuk Bahan 2
|
Petikan Teks (Taman Ibu)
|
Kesesuaian Bahan dengan Kemahiran
|
Murid dapat mengenalpasti beberapa tanda baca yang terkandung petikan
tersebut. Murid dapat membaca dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan mengikut tanda baca.
|
Contoh
|
Kok Meng berkunjung ke rumah jiranya, Huda.
Kok Meng : Wah, banyak bunga di sini!
Huda : Ya, Kok
Meng. Ibu saya suka akan pokok-pokok
berbunga.
Kok Meng : Di manakah ibu kamu mendapt pokok bunga?
Huda : Ibu membeli
pokok bunga daripada penjual tanaman hiasan.
Kok meng : Huda, itu bunga apa?
Huda : Itu bunga raya.
Kok Meng : Wah, cantik bunga itu!
Boleh saya bantu kamu menjirus pokok bunga?
Huda : Boleh, Kok
Meng. Terima kasih. Gunakanlah penjirus ini.
|
Objektif
|
5. Membaca dan
memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan untuk mengenal pasti
idea utama dan membuat klasifikasi dengan betul
|
Tajuk Bahan 1
|
Mari bercerita
(teka-teki)
|
Kesesuaian Bahan
dengan Kemahiran
|
Murid-murid dapat
memahami jawapan yang terkandung dalam petikan seperti belajar meneka
teka-teki
|
Contoh
|
Kulit saya berwarna
jingga.
Kepala saya ada
mahkota.
Rasa saya manis dan
masam.
Siapa saya?
Kawan-=kawan, siapa
saya?
Saya ada banyaka
rambut.
Warna saya merah.
Isi saya manis.
Kenal saya?
Badan saya da banyak
duri.
Rasa isi saya enak.
Saya digelar raja
buah.
|
Tajuk Bahan 2
|
Kata hubung
|
Kesesuaian Bahan
dengan Kemahiran
|
Murid mengenalpasti
kata hubung yang terdapat dalam petikan yang dibaca. Bahan ini dapat membantu murid untuk
belajar mengenal dan mengelaskan maklumat yang terdapat dalam petikan
|
Contoh
|
Ketika pulang dari sekolah, Anas menegur Huda. Anas bertanya sama ada Huda pulang dnegan
menaiki bas atau
berjalan kaki. Huda memberitahu Anas
bahawa dia pulang berjalan kaki. Biasanya,
Huda pulang bersama-sama Ravin dan Devi tetapi hari ini Huda pulang seorang diri. Ravin dan Devi pulang lewat kerana ada latihan
koir. Huda sentiasa ingat akan pesanan
ibunya. Ibu meminta Huda berhati-hati
semasa berjalan pulang.
|
Objektif
|
6.
membaca,
memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul dan
memindahkan kepada bentuk bukan grafik; dan
|
Tajuk bahan 1
|
Susun perkataan berdasarkan gambar
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat menyusun perkataan yang
betul apabila ada bahan rangsangan seperti gambar.
|
Contoh
|
|
Tajuk bahan 2
|
Bina ayat dari gambar
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Murid dapat membina ayat dengan
mudah berdarkan gambar.
|
Contoh
|
|
Objektif
|
7.
Membaca dan
memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata
dan menambah pengetahuan.
|
Tajuk bahan 1
|
Mari baca dan fahami
(Penduduk Taman Melati)
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan bacaan ini dapat menambahkan lagi
penguasaan kosa kata murid berdasarkan maklumat yang diperolehi dan dibaca .
|
Contoh
|
Penduduk
Taman Melati
Ribut kencang melanda Taman
Melati. Banyakrumah yang rosak. Rumah Mimi rosak kerana ditimpa dahan pokok
yang patah. Keluarga Mimi tidak dapat tinggal
di rumah itu lagi.
Penduduk Taman Melati telah mengutip
derma. Wang itu digunakan untuk membaiki
rumah Mimi. Mereka membaiki atap rumah
Mimi yang bocor. Mereka juga menggantikan
tingkap rumah yang pecah. Rakan-rakan bapa
Mimi pula membersihkan kawasan rumah.
Keluarga Mimi sangat bersyukur dan gembira. Mereka mengucapkan terima kasih kepada penduduk
Taman Melati.
|
Tajuk bahan 2
|
Mari Bernyanyi (MusimBuah-buahan)
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Berdasarkan lirik lagu yang dibaca dan
dinyanyikan, murid dapat menambahkan lagi ilmu pengetahuan serta meningkatkan
lagi kosa kata murid dalam bacaan.
|
Contoh
|
Musim
Buah-Buahan
Buah duku, buah nangka
Buah manggis dan kelapa
Samasa jambu dan manga
Hai, sedap manis pula!
Pisang, langsat, buah rambai
ciku, nanas dan rambutan
lazat juga buah tembikai
menambah zat di badan
rasa limau manis
belimbing, cempedak dan durian
Harga tidak mahal
Dikedai atau di pinggir jalan
Sunggh enak, hai rasanya
Sungguh kaya khasiatnya
Kalau makan buah-buahan
|
Bahan pengajaran dan pembelajaran
Kemahiran Menulis Tahun 1
Bahan pengajaran dan pembelajaran
Kemahiran mendengar dan bertutur tahun 1
Tiada ulasan:
Catat Ulasan